پرتال جامع علوم انسانی
ارتباط دین و اخلاق از دیدگاه یونگ
نویسندگان: مسعود امید
منبع: کیهان اندیشه 1373 شماره 53
دین از دیدگاه یونگ
الف-معنایدین:همانطور که از ریشه کلمه دین در زبان لاتینی(religere)معلوم میشود، معنی آن عبارت ازتفکر از روی وجدان و با کمال توجه»درباره شئ قدسی و نورانی»(numinosum)است.(ص 6-5)
ب-تعریف دین:عبارت است از رابطه انسان با عالیترین یا تواناترینارزش»(vaieur)خواه مثبت خواه منفی.(ص 162)این رابطه هم مدی است، هم غیر عمدی.به این معنی که انسان میتواند آن ارزش»را یعنی آن عامل روانی بسیار توانایی را که به صورت ناخود آگاه بر او حکمفرماست، به طرز خود آگاه بپذیرد.آن حقیقت روانشناختی که در وجود انسان بزرگترین قدرت را اعمال میکند بعنوانخدا»نمایان میشود، زیرا همیشه مقتدرترین عامل رواین است که نام خدا»به آن اطلاق میشود.(ص 162-163)
دین عبارت از یک حالت مراتقب و تذکر و توجه دقیق به بضی عوامل مؤثر است که بشر عنوان قدرت قاهره»را به آنها اطلاق میکند و اینها را به صورت ارواح، شیاطین، خدایان، قوانین، صور مثالی، کمال مطلوب و غیره مجسم میکند.(ص 8)
اصطلاح دین معرف حالت خاص وجدانی است که بر اثر درک کیفیت قدسی و نورانی تغییر یافته باشد. (ص 9)
ج-منشأ دین:میتوان تمام مکاتب و اشخاصی را که در پیرامون منشأ دین اظهار نظر نمودهاند در دو گروه جای داد، 1-گروهی که متقدند دین منشأئی بیرون از وجود وشخصیت انسان دارد.2- گروهی که معتقدند دین منشأ درونی دارد.باید گفت که یونگ در گروه دوم قرار میگیرد.
از نظر یونگ دین یکی از قدیمیترین و عمومیترین تظاهرات روح انسانی است و بنابراین واضح است که هر روانشناسی که سر و کارش با ساختمان روانی شخصیت انسن باشد، لااقل نمیتواند این حقیقت را نادیده بگیرد که دین تنها یک پدیده اجتماعی و تاریخی نیست.(ص 1 و 2)
یونگ میگوید:اعتقاد مذهبی فعالیت خودرو و خود مختار روحیه عینی یا به عبارت دیگر ناخود آگاه را منعکس میکند.(ص 90)یعنی اعتقاد مذهبی تجلی ناخود آگاه یا منعکس کننده روح انسان است. (ص 91)
یونگ تصور خدا را یک صورت مثالی میداند و در توضیح صورت مثالی میگوید:مقصودم از این مفهوم صور و اشکالی است که ماهیت دسته جمعی دارند و تقریبا در همه ای دنیا به شکل اجزاء ترکیب دهنده افسانهها و در عین حال به شکل پدیدههای محلی و خودی وناشی از ضمیر ناخود آگاه ظاهر میشوند.(ص 100-101)این مضامین مثالی از استعدادات روح بشراند.(ص 101)صورت مثالی تصویر خدا صورتی است مهم و فوق العاده با نفوذی است و چون بروز این صورت مثالی در حالات روحی دارای خاصیتی قدسی یعنیقدسی و نورانی»است، (گاه به منتهی درجه)باید آن را در زمره تجربیات دینی محسوب کرد.(ص 114-115)خلاصه گرایش دینی، خاصیت و یا شرط اساسی ساختمان روحیه انسان(ص 205)بوده و چیزی است که روحیه بشر آن را تولید میکند وهمیشه هم تولید کرده است.(ص 206)
درباره این سایت